Om Iyengar® yoga

Den form for yoga som Højbjerg Yoga Aftenskole tilbyder, er Iyengar® yoga.

Iyengar® yoga er et yogasystem, som er udviklet af B. K. S Iyengar. I sit system bygger han videre på den årtusindgamle tradition for yoga i Indien.

Certificeringsprocessen er helt enestående inden for yogauddannelser, meget stringent og sikrer dig en lærer, der er veluddannet gennem års studier af yoga. Det er desuden et krav , at en Iyengar® yogalærer hele tiden videreudvikler og opkvalificerer sig.

Kommende læreres færdigheder bliver altid nøje testet både teoretisk og praktisk af ledende senior lærere. Læreren opnår fuld certificering på det første niveau (Levet 1) efter to års uddannelse.

Af en Iyengar® yoga klasse kan elever forvente en sikker, metodisk og indsigtsfuld undervisning i hænderne på de mest kvalificerede lærere.

Iyengar® yoga (Iyengar udtales: ai-jen-gar) er en aktiv form for yoga; du kan få både sved på panden og ømme muskler. Men det er også en yogaform, som kan dyrkes af alle i alle aldre uanset form. I Iyengar® yoga bliver der nemlig brugt et rigt udvalg af forskellige redskaber, som kan hjælpe dig med at udføre stillingerne så korrekt som muligt, så du får et godt udytte af dem.

Højbjerg Yoga Aftenskole tilbyder IYENGAR® yoga til begyndere, letøvede og seniorer samt blid Iyengar® yoga. Vi har også workshops og retreats.

Detaljer
Du bliver guidet omhyggeligt og detaljeret gennem alle stillingerne, og der er ingen krav om, at du kan yoga, når du begynder. Samtidig betyder det, at du bliver helt opslugt i det du laver, og den stilling du er i gang med, så du ikke kan tænke på andet. Det giver en helt fantastisk dejlig ro i krop og sind.

Styrke og smidighed
Stillingerne, som i yogaen hedder asanas, giver både styrke og smidighed, langsomt vil du opleve, at du kan mere og mere – og du skal nok blive udfordret, der er masser af stillinger, og sværhedsgraden bliver langsomt sat op.

Lige linjer
Noget af det der er karakteristisk for IYENGAR® yoga er, som nævnt, brugen af redskaber, det er den detaljerede måde, du bliver guidet igennem stillingerne på, så de udføres anatomisk korrekt, og så er det alignment – at der bliver lagt vægt på de lige linjer og symmetrien i stillingerne.

B.K.S. Iyengar blev født i Indien den 14. december 1918 og døde i sin hjemby Puna den 20. august 2014, 95 år gammel. B. K. S Iyengar regnes som en af de største yogalærere i verden.

Se The Guardians nekrolog over B. K. S. Iyengar

"Iyengar: A Yogi's Life" er en digital fortælling i ord og billeder om B. K. S. Iyengar lavet af Google Cultural Institute.

Grundighed - humor - kompetence
"Jeg kan varmt anbefale Højbjerg Yoga Aftenskole v/Birgitte Melbye. Det er den bedste yoga, jeg har gået til, fordi du lærer yogaøvelserne fra bunden og rigtigt. Birgitte er en eminent underviser. Jeg er aktiv løber og styrketræner også lidt, og yogaen er et super supplement til dette". Sådan siger Jane Hermansen fra Åbyhøj. Find flere udtalelser fra kursisterne her.

Videnskabelige undersøgelser

Der findes mange videnskabelige undersøgelser af yogaens virkninger, både fysiske og mentale. Find nogle af dem og læs mere her hos Iyengar Yoga foreningen i USA.

Senest opdateret 15. januar 2024