Et liv med udvikling

Skoleleder og underviser hos Højbjerg Yoga Aftenskole er yogalærer og mindfulnesslærer Birgitte Melbye.

Birgitte Melbye er certificeret IYENGAR® yogalærer og har undervist i IYENGAR® yoga siden 2012. Uddannelsen til IYENGAR® yogalærer er særdeles grundig. Den varer i alt tre år. Det første år er et obligatorisk årskursus. De to følgende udgør selve uddannelsen.

Certificering
For at opretholde certificeringen, skal en IYENGAR® yogalærer hele tiden videreudvikle og opkvalificere sig. Det betyder, at Birgitte deltager i kurser og workshops med højtuddannede seniorlærere både her i landet og i udlandet. Og at hun selv går til yogaundervisning og desuden træner yoga dagligt hjemme i Højbjerg.

For eksempel har Birgitte Melbye deltaget i yogaworkshops med B. K. S. Iyengars barnebarn Abhijata Sridhar Iyengar og Dr. Nidmarti Rajlaxmi Sudhirkumar begge fra Iyengar® Yoga Instituttet i Puna i Indien, Jayne Orton, Marion Kilburn og Margaret Rawlinson, som alle kommer fra England, Gloria Goldberg fra Californien, USA, Joan White fra Philadelphia, USA, Patricia Walden, Boston, USA, Christian & June Pisano fra Frankrig, Ali Dashti fra Schweiz og Pixie Lillas fra Australien. Her henter hun inspiration til sin egen udvikling og undervisning.

Senioryoga
Et særligt interesseområde for Birgitte Melbye er yoga for seniorer. Selvom det aldrig er for sent at begynde med yoga, sætter årene sig i kroppen. Det kan være i knæ, hofter, skuldre, nakke. Derfor skal yogaundervisningen af seniorer tilrettelægges på en måde, så der tages hensyn til det.

Gennem årene har Birgitte Melbye deltaget i mange workshops og kurser med fokus på seniorer. Her kan nævnes workshoppen Dynamic Aging med seniorlærer Sushama Chitalé fra Iyengar® Yoga Instituttet i Puna i 2023. Kursusrækken Yoga and Aging i 2023 og 2022 med ledende senioryogalærere som Patricia Walden, Karin Stephen, Roni Brisette, Peenty Dubbles og Eyal Shifroni.

Undervisningserfaring
Birgitte Melbye har undervist i IYENGAR® yoga hos FOF i Holstebro fra 2010 – 2013. Holstebro ungdomsskole foråret 2013. AOF i Aarhus i 2013. Samt fra 2014 – 2015 hos Højbjerg Træning og Grønløkke Aftenskole i Tranbjerg. Og fra 2015 hos Højbjerg Yoga Aftenskole. I 2013 havde Birgitte Melbye den glæde at blive nomineret til Årets underviser hos FOF af én af sine elever, Hanne. Hun skriver: “Jeg gik hos hende (Birgitte) efterår 12 og forår 13. Bedre instruktion og forklaring har jeg aldrig mødt i mit liv som kursist i mange sammenhænge.”

Mindfulness
Birgitte Melbye er desuden mindfulnesslærer og videreuddanner sig til MBSR-lærer (Mindfulness Baseret Stress Reduktion) på Dansk Center for Mindfulness ved Aarhus Universitet. Dansk Center for Mindfulness er tilknyttet Center for Mindfulness ved University of Massachusetts Medical School. Birgitte Melbye har en daglig meditationspraksis og deltager jævnligt i meditations-retreats.

Birgitte Melbye har modtaget undervisning af blandt andet Lone Fjordbak, som er overlæge, ph.d. og leder af Dansk Center for Mindfulness; Jacob Piet, som er psykolog, ph.d. og medarbejder ved Dansk Center for Mindfulness; Jon Kabat-Zinn stifter af Center for Mindfulness ved University of Massachusetts Medical School; Saki Santorelli, leder af Center for Mindfulness ved University of Massachusetts Medical School, Florence Meleo-Meyer og Judson Brewer som er medarbejdere samme sted; Christina Feldman stifter af Gaia House, England og Jake Dartington medarbejder sammesteds; Helen Gamborg fra Vækstcenteret i Nørre Snede og forfatter Peter Høegh; vipassanalærer, cand. psych Uffe Damborg.

Birgitte Melbye var radiojournalist i DR 1983 - 2014.

Senest opdateret 18. januar 2024